Ledenwervingsplan


Het ledenwervingsplan van KOSC Wijgmaal bestaat uit volgende onderdelen:


Werving via georganiseerde sportkampen


De club organiseert een aantal maal per jaar een sportkamp. Deze sportkampen zijn toegankelijk zowel voor leden als niet-leden en worden naast een aantal andere doelstellingen gebruikt om promotie te maken voor de club. Twee van deze sportkampen worden georganiseerd in samenwerking met Stad Leuven, hetgeen ons de mogelijkheid biedt om nieuwe leden aan te spreken in de volledige regio van Leuven en omstreken.


Via een brochure "Tofsport Kampen", verstuurd naar alle inwoners van de regio Leuven wordt promotie gemaakt voor een sportkamp in de paasvakantie en in de zomervakantie. Door de promotie van deze sportkampen naast alle andere sporttakken wordt vooral gemikt op kinderen die voorheen nog niet aangesloten waren bij een voetbalclub.


Naast de zogenaamde "generieke" voetbalkampen organiseert K.O.S.C. Wijgmaal ook nog gespecialiseerde voetbalstages die zich specifiek richten op spelers van andere clubs die zich willen verbeteren en die zo de gelegenheid krijgen om te proeven van de sfeer in de club. Tijdens deze stages is iemand van de ledenwerving op regelmatige tijdstippen aanwezig om eventueel geïnteresseerden aan te sluiten.


Werving via scholen


Kinderen in de scholen van Wijgmaal krijgen bij aanvang van het schooljaar een brochure van de club met daarin een inschrijvingsformulier. Vanaf volgend jaar worden er via de formule "sport op school" initiatielessen voetbal gegeven om zo nog meer kinderen warm te maken voor het voetbal.


Werving via verenigingen


Lokale verenigingen, waaronder Chiro Wijgmaal, organiseren een aantal activiteiten rond voetbal waarin ze kunnen kennismaken met de club (bijvoorbeeld uitnodiging om naar het eerste elftal te komen kijken, waarbij ze een drankje aangeboden krijgen, etc.)


Werving via scouting


Onze jeugdtrainers worden ingezet om op zoek te gaan naar nieuw talent. Zij doen dit vooral tijdens wedstrijden, waar hen gevraagd wordt de gegevens van spelers die talent hebben, door te spelen aan mensen van de ledenwerving.


Werving via interne communicatie


Een groot deel van onze ledenwerving gebeurt via interne communicatie: broers of zussen van bestaande spelers die aangeschreven worden, vrienden of schoolmakkers van bestaande spelers die, via brochures gegeven aan de bestaande spelers, zich komen aanbieden op de club, etc. Ieder jaar wordt op het einde van het seizoen een familiedag georganiseerd waarbij naast de evaluatie van het afgelopen seizoen ook de werking van volgend seizoen wordt toegelicht. Mensen van de ledenwerving zijn daar aanwezig om naast bestaande spelers ook nieuwe spelers (broers, zussen, vriendjes van bestaande spelers, etc) aan te sluiten.


Werving via externe communicatie


De externe communicatie verloopt vanaf dit jaar hoofdzakelijk via de website. Op de website van de jeugd is een sectie voorzien speciaal voor nieuwe leden waarin ze uitgebreid kunnen kennis maken met de club en eventueel een afspraak kunnen maken voor een rondleiding binnen de club door iemand van de ledenwerving.


Daarnaast verschijnt er op regelmatige basis een artikel over het reilen en zeilen binnen de club. Deze artikelen komen uit in de regionale katernen van de grote dagbladen. Niet enkel de schrijvende pers schenkt aandacht aan onze club, ook het regionale ROB TV komt regelmatig wedstrijden van het eerste elftal verslaan.


Doorheen het dorp Wijgmaal, staan her en der grote aankondigingspanelen waarop de club zijn activiteiten kan promoten. Dit levert een interessant forum op voor nieuwe leden werving.

Het ledenwervingsplan van KOSC Wijgmaal bestaat uit volgende onderdelen:


Werving via georganiseerde sportkampen


De club organiseert een aantal maal per jaar een sportkamp. Deze sportkampen zijn toegankelijk zowel voor leden als niet-leden en worden naast een aantal andere doelstellingen gebruikt om promotie te maken voor de club. Twee van deze sportkampen worden georganiseerd in samenwerking met Stad Leuven, hetgeen ons de mogelijkheid biedt om nieuwe leden aan te spreken in de volledige regio van Leuven en omstreken.


Via een brochure "Tofsport Kampen", verstuurd naar alle inwoners van de regio Leuven wordt promotie gemaakt voor een sportkamp in de paasvakantie en in de zomervakantie. Door de promotie van deze sportkampen naast alle andere sporttakken wordt vooral gemikt op kinderen die voorheen nog niet aangesloten waren bij een voetbalclub.


Naast de zogenaamde "generieke" voetbalkampen organiseert K.O.S.C. Wijgmaal ook nog gespecialiseerde voetbalstages die zich specifiek richten op spelers van andere clubs die zich willen verbeteren en die zo de gelegenheid krijgen om te proeven van de sfeer in de club. Tijdens deze stages is iemand van de ledenwerving op regelmatige tijdstippen aanwezig om eventueel geïnteresseerden aan te sluiten.


Werving via scholen


Kinderen in de scholen van Wijgmaal krijgen bij aanvang van het schooljaar een brochure van de club met daarin een inschrijvingsformulier. Vanaf volgend jaar worden er via de formule "sport op school" initiatielessen voetbal gegeven om zo nog meer kinderen warm te maken voor het voetbal.


Werving via verenigingen


Lokale verenigingen, waaronder Chiro Wijgmaal, organiseren een aantal activiteiten rond voetbal waarin ze kunnen kennismaken met de club (bijvoorbeeld uitnodiging om naar het eerste elftal te komen kijken, waarbij ze een drankje aangeboden krijgen, etc.)


Werving via scouting


Onze jeugdtrainers worden ingezet om op zoek te gaan naar nieuw talent. Zij doen dit vooral tijdens wedstrijden, waar hen gevraagd wordt de gegevens van spelers die talent hebben, door te spelen aan mensen van de ledenwerving.


Werving via interne communicatie


Een groot deel van onze ledenwerving gebeurt via interne communicatie: broers of zussen van bestaande spelers die aangeschreven worden, vrienden of schoolmakkers van bestaande spelers die, via brochures gegeven aan de bestaande spelers, zich komen aanbieden op de club, etc. Ieder jaar wordt op het einde van het seizoen een familiedag georganiseerd waarbij naast de evaluatie van het afgelopen seizoen ook de werking van volgend seizoen wordt toegelicht. Mensen van de ledenwerving zijn daar aanwezig om naast bestaande spelers ook nieuwe spelers (broers, zussen, vriendjes van bestaande spelers, etc) aan te sluiten.


Werving via externe communicatie


De externe communicatie verloopt vanaf dit jaar hoofdzakelijk via de website. Op de website van de jeugd is een sectie voorzien speciaal voor nieuwe leden waarin ze uitgebreid kunnen kennis maken met de club en eventueel een afspraak kunnen maken voor een rondleiding binnen de club door iemand van de ledenwerving.


Daarnaast verschijnt er op regelmatige basis een artikel over het reilen en zeilen binnen de club. Deze artikelen komen uit in de regionale katernen van de grote dagbladen. Niet enkel de schrijvende pers schenkt aandacht aan onze club, ook het regionale ROB TV komt regelmatig wedstrijden van het eerste elftal verslaan.


Doorheen het dorp Wijgmaal, staan her en der grote aankondigingspanelen waarop de club zijn activiteiten kan promoten. Dit levert een interessant forum op voor nieuwe leden werving.